Black Friday, een psychologische truc.

 

Dé kans van je leven!

Het is nu of nooit! Pak die korting! Zo’n kans krijg je nooit meer! Korting, korting, korting!

Als je geen computer, radio, televisie of mobiele telefoon zou gebruiken en je hebt een nee-nee sticker op je brievenbus en je leeft als een kluizenaar zonder enig contact met de buitenwereld dan nog heb je een minimale kans hiermee lastig gevallen te worden maar mensen nog aan toe! We worden overrompeld en werkelijk doodgegooid met de meest bizarre reclame-uitingen. En we kijken ernaar hé? Jawel! We zijn geprikkeld, we zijn nieuwsgierig, we willen toch weten of er echt wat te verdienen valt. Jawel!!

Ik beken.

Ook ik laat me regelmatig verleiden of er veel korting wordt gegeven op een voor mij interessant product. Maar meestal draait het uit op een teleurstelling. Echte korting is er niet echt, echt niet. We worden dan ook van alle kanten gewaarschuwd goed te letten op aanbiedingen die niet kloppen. Consumentenorganisaties waarschuwen ons keer op keer. En toch zijn we geprikkeld om toch te kijken naar die advertenties. Hoe komt dat dan?

Wie zaait, zal oogsten

Ik ben laag geschoold, ik heb een diploma van de Lagere vakschool voor de Detailhandel. Deze school was meer gericht op ‘handel’. Wij hadden daar vakken als verkoopkunde en reclame. Leuk! Toen al, ik heb het over ongeveer 1969/1973 werd ons geleerd dat verkoop alles te maken had met psychologie. Plant een zaadje in de hersenen van de koper en het product is al zo goed als verkocht. Indertijd was de slogan ‘NIEUW!’ het toverwoord.

Ook werd er aandacht besteed aan de presentatie van een artikel. Neem bijvoorbeeld een nieuwe auto destijds, een echt mannending. Dus we planten een appetijtelijke jongedame in bijna haar blootje op de motorkap van het nieuwste model en bam! De aandacht was gevestigd. Ik bedoel maar.

Ook in winkels moest er psychologie worden toegepast. De looprichting in een supermarkt was altijd rechtsom want de meeste mensen zijn rechtshandig en pakken dan gemakkelijker de producten. Onbekendere producten waar meer aan werd verdiend dan de bekendere merken werden bewust op ooghoogte geplaats, men verdiende daar meer aan dan bijvoorbeeld aan Douwe Egberts. Nu we het toch over die koffie hebben, wat te denken van de DE-punten sparen. Mijn moeder spaarde zich een hoedje voor die punten, jaar na jaar. Voor haar was het dan ook de allerbeste koffie. Ik vind het niet te hachelen maar goed. Al die zaadjes zijn geplant. Neem maar dit: herhaling is de kracht van reclame en dat is echt waar. Elke keer hetzelfde horen, het merk wordt genoemd en geschreven, het blijft hangen hoor! Hadden wij een paar jaar geleden van Starbucks gehoord? Dacht het niet. Nu drinken we het bij het benzinestation en kopen we het bij de super want het zal best wel goed zijn. Nee, de naam is geplant in je hersenen, dat is het!

Uitverkoop opnieuw uitgevonden

OK, terug naar Black Friday, ik noem het de uitverkoop in een nieuw jasje.

Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten en valt op de dag na Thanksgiving Day, dat wordt gevierd op de vierde donderdag in november. Op die vrijdag hebben de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrijaf. Dus kopen maar!

Het is overgewaaid naar de rest van de Westerse en commerciële wereld. En als we het nu op die ene dag hadden weten te houden maar nee hoor. De commercie vindt allerlei manieren om het uit te breiden naar inmiddels Black Months! Maandenlang wordt het fenomeen al onder de aandacht gebracht. Kijk nu vast naar de korting welke je straks kunt krijgen, doen hoor! En we doen het, velen van ons.

Ik kan bloggen wat ik wil maar ook ik zoek naar koopjes die er eigenlijk altijd wel zijn. Ik beken schuld. Zojuist een nieuwe telefoon besteld met abonnement, beiden met Black Friday korting. Ben ik er toch weer ingetuind!

Of niet….